Wednesday, August 24, 2011

Ramadhan Dan Raya

Assalamualaikum..
Post ke-2 Aku untuk sekian kalinya..
Alang-alang dah bukak Blog ni,
Kasi banyak-banyak la kan..
walaupom kantoi tak terawih malam ni..

ok..
Ramadhan byk kenangan bg Aku..
Tahun ni Aku dapat berpuasa sebulan penuh dengan keluarga Aku..
selama ni xdapat penuh sebab masih dalam pengajian..
Tahun ni kebetulan perubahan jadual cuti semester UiTM, jadi Aku boleh la sebulan di rumah..

Tahun lepas, Ramadhan Aku banyak di Rumah Sewa,
dengan rakan2 seperjuangan..
banyak la pahit manis bila bersama..
Seingat Aku, 2 kali jugak la kitorg xbangun sahur..
Lauk pauk yang dibeli buang begitu je..
1 kepala 4 ringgit darab ngan 8 kepala darab plak ngan 2 hari..
sama dengan bayar zakat untuk 4 orang dah rasanya kan..?
Tp xleh nak buat apa la..tido lewat dan letih plak tu...

Kalau berpuasa kat UiTM..bab berbuka Aku paling suka..
petang nak cari juadah tu, Aku n d geng akan cari la lauk pauk..
ada yang nak berpakat/berkongsi, ada yang nak sendiri2..tp berbuka sama-sama la..
paling penting beli untuk moreh..
Aku paling suka beli "jeput malah"..Aku xtaw bahasa luar apa orang guna..
yg special jeput tu,
1st adalah sedap..
2nd yang menjualanya ada anak lawa..
myb penarik rezeki kot..haha.
tp tahun ni Aku xtahu dia ngan mak dia masih jual lagi x kat depan UiTM tu..
walau bagaimana pom Aku doakan perniagaanya maju dan dapat rezeki yang berlimpah-limpah la..

dalam bab puasa raya ni jugak la...
pada cuti semester ke berapa ntah..
Aku lepak2 la ngan member..
seingat Aku, "port" yang selalu aku lepak adalah perkarangan masjid..
Wahh..nampak bagus je kan..
orang luar tengok mmg bagus pom coz Aku kawan dengan Anak tok Imam 'bena'..
tp xsemua indah khabar dari rupa <---btol ke ayat Aku guna ni?"
Kami bertiga biasanya..pernah sorang ni ponteng puasa, minum air tebu kat blakang masjid.
"port" kitorang lepak..Aku dengan sorang lagi kawan ni punya la "baik" bgtahu kat dia supaya minum tu sembunyi-sembunyi la sikit..bukan nak larang dari minum..
xpa..kubur masing masing..huh!

Time dekat-dekat nak raya pulak..
sampai la kad raya bertimbun timbun..yang orang lain punya la..
yang Aku beberapa keping je..
dari kenalan2 yang rapat..biasanya laki "haram" la nak hantar sama2 laki.
yang paling Aku xlupa..kad raya dari si Dia..
kad raya kali ni dia bg duit raya sekali..
walaupun 20sen je..tp "value" sebalik pemberian dia tu yang istimewa ckit..
Aku pom xterfikir nak bg duit raya cara tu..

Tp semua tu adalah kenangan yang mendewasakan Aku..
kadang-kadang Aku terfikir jugak,
banyak tindakan Aku yang x "mature" lagi..
Aku perlukan lebih ilmu, lebih keyakinan diri, lebih belajar dari pengalaman..
Semoga coretan Aku dapat buat Aku tersenyum semula ketika Aku membaca kelak..

::atas katil double bilik bawah::

No comments: