Saturday, March 12, 2011

Cincin - cara pakai

Assalamualaikum..
Ingin Aku berkongsi dengan korang semua mengenai cincin..
Manusia ni banyak jenis, ada yang sukakan perhiasan,
ada yang tidak sukakan perhiasan.
tapi itu semua bergantung kepada diri masing-masing.
tiada paksaan.

sekarang dunia berfesyen..
perhiasan antara satu dari dunia fesyen.
tapi ingat!
fesyen itu ada batasnya.
ada undang-undangnya.
samada kita hendak ikut atau tidak.
itu je.

memperkatakan mengenai cincin..
dalam Islam sendiri mempunyai undang-undang dalam cara pakai cincin..
bukan main ikut suka je hendak pakai..



Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali rhu. sesudah bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi Muhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari

1 - jari manis
2 - jari kelingking (anak jari)

dan jangan memakai pada jari
1 - jari tengah
2 - jari telunjuk

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.

Undang -undang ini untuk Lelaki dan Perempuan Sahaja.!

Aku terlintas membuat dan mencari entry ni kerana Aku dulu pun pakai cincin kat jari tengah.
Errk.
Aku tak tahu..
Lepas ni lau ada cincin pertunangan ke perkahwinan ke..
Aku akan pakai kat jari manis je.
Bagi Aku kat jari anak ni nampak dan rasa janggal je..Huk Huk Huk..
Sama-sama la kita tegur dan ingat mengigati anatara satu sama lain.
Sekian..

2 comments:

Siti Safiyyah said...

dah lama tak pakai cincin..uhukk..;p papepon terima kasih atas perkongsian ni..;)


psstt : SS ada cara utk hilangkan gemuruh anda!

ShEfASt.. said...

ptt la tye sy hr tu kne pakai cincin jari mn..huhu