Wednesday, December 22, 2010

Tips jimatkan Petrol!~!

Assalamualaikum...
Hai..
kali ni Aku rasa mcm nk share kredit info ckit,
info yg berguna gak la. 
tapi hanya sesuai kepada yg 
berumur 17 tahun keatas SAHAJA (umur layak dapatkan lesen)
Tips ni Aku jumpa kat lam laptop, dari tersadai je, aku rasa baek gak Simpan kat server..

Caranya begitu mudah di mana apabila kita
mengisi minyak selalunya kita akan menekan
"Alat Pengepam Minyak" pada nozzle pam
tersebut
secara maksima (genggaman maksima) untuk
pengisian
yang cepat.

Tetapi apa yang perlu dilakukan sekarang adalah
dengan menekan nozzle minyak tersebut secara
minima yang boleh dan anda akan menunggu
agak lama untuk pam tersebut berhenti mengikut
jumlah wang yang dibayar.

Dengan meluangkan sedikit masa sahaja adakah
anda
PERCAYA bahawa penjimatan tersebut adalah luar
biasa. Sebagai contoh sebelum ini pada setiap
RM10.00 petrol saya akan mendapat perjalanan
sejauh 100km sahaja(untuk perjalanan di dalam
bandar).

Selepas mencuba kaedah di atas,saya tidak
menyangka
bahawa perjalanan saya kini kepada 150 km
dengan
kadar RM10.00 juga.

Setelah mencuba pada beberapa jenis petrol
(Shell/Petronas/Caltex/Projet dll) memang ada
kebenarannya.

Saya telah bertanya kepada yang arif tentang
petrol, dan memang benar jika anda mengisi
minyak pada tahap mengepam yang maksima,
petrol tersebut akan bercampur dengan gas.
(lebih banyak gas daripada petrol). Pada
kadar yang minima pula hanya petrol sahaja
yang akan dipamkan ke dalam tangki kereta
kita. Pada kadar sederhana setengah minyak
setengah gas lah agaknya.

Mengapa tidak kita mencuba dalam keadaan
sekarang di mana harga petrol kian meningkat...


(Terdapat andaian yang mengatakan : WALAUPUN
KERAJAAN PERNAH MEWAJIBKAN SELF-
SERVICE "LAYAN
DIRI" DI PAM MINYAK SUATU MASA DAHULU -
Sehinggakan ramai bangla pam minyak
diberhentikan
kerja - TAPI, KINI TAUKEH2 KEDAI MINYAK
KEMBALI
MENYEDIAKAN PEKERJA UNTUK TOLONG ISI
MINYAK
PADA KENDERAAN ANDA + SELAIN MENCUCI
CERMIN
DEPAN, BELAKANG KERETA ANDA, KAN? ...

SEBABNYA : TAUKEH KEDAI MINYAK
TERSEBUT MAHU

"Minyak di pam secara cepat agar mereka
lebih untung!" .........)

Tip Tambahan :


Pensyarah saya di UiTM Shah Alam pernah
memberitahu
tip tentang "masa sesuai" untuk mengisi minyak
kenderaan :

1. Lebih baik isi minyak pada waktu malam atau
awal pagi,
untuk mengelakkan minyak bercampur dengan
wap air (wap
air yang terjadi apabila suhu panas C di dalam
tangki
besar - yg. terletak di bawah kedai minyak). Petrol
yang
bercampur air PASTINYA cepat merosakkan enjin
kenderaan anda.

2. Cuba kurangkan mengisi minyak pada waktu
PANAS TERIK
/SIANG HARI kerana wap air paling banyak pada
waktu ini,
tetapi jika tidak boleh dielakkan, cuba isi minyak
seminimum
yang boleh, sekadar sesuai untuk kegunaan anda,
agar anda
boleh isi semula pada waktu malam hari.
 
camne?..
Aku xkisah lau byk duit, atau anak pengusaha minyak, xpyh ikot xpa..hehe..
renungkan, selamat beramal..!!

3 comments:

ngok ngek said...

hahahha..syaz xmek taw pasal mnyk sbb xpena ec mnyk...xreti pom...heheh

Kata Aku said...

hah?.
dah tu xbawak keta la..

ngok ngek said...

bawak jey,,,mnyk ayah boh bg penoh.....lau kering ayah ec...heheh